Valbeveiliging

Beste PBM vrienden,

Het volgende wil ik jullie niet onthouden.  Ik ben vandaag bij een petrochemische bedrijf in de Europoort geweest voor een  Kraan inspectie.  Na afloop vroeg de contact persoon of ik misschien nog even tijd had om een aantal oogbouten te controleren.   Toen ik daar mee instemde  wees hij mij  op een paar oogbouten . Deze waren bevestigt  aan een aantal stukken u profiel.  Vervolgens vertelde hij mij dat ze bedoelt waren om daar je valbeveiliging  aan te hakken . Ik vertelde de man dat het dan niet zo maar oogbouten mogen zijn.  Daarop vertelde de hij dat hij dat wist want in eerste instantie had hij er ook C 15 oogbouten gemonteerd.  Maar kreeg later te horen van een gerenommeerd bedrijf dat het oogbouten moesten zijn volgens de EN 795.  Tot zover niets mis

Het gerenommeerd bedrijf  ging vervolgens voortvarend te werk en leverde de man 6 ankers volgens EN 795. Vier harnas gordels (niet de goedkoopste) met y lijnen  en val dempers.  Klant helemaal  tevreden ( kost wel wat geld maar dan heb je ook wat).

Toen kwam wulf met een aantal stomme opmerkingen :

  • Geleverde ankers  waren zonder gebruik en onderhoud en montage voorschiften geleverd.
    • De man is nu niet op de hoogte van de downs en does  van  de ankers.
  • De conformiteit verklaring van de ankers  was een EKH certificaat volgens machine richtlijn.

Waarop de gegevens ook niet klopte.

  • Uiteindelijk heeft de man volgend de papieren weer gewoon  normale oogbouten.
  • Er is geen sterkte berekening van de constructie aanwezig ( als iemand er in valt dan krijgt hij het  constructie deel met anker en al achter hem aan)
  •  Door het gebrek aan informatie is de man ook niet op de hoogte welke krachten er kunnen gaan spelen.
    • De ogen waren nog nooit beproeft.   
  •  Doordat de ogen ook niet zijn beproeft  weten we dus ook niet op voorhand dat ze zullen functioneren waar ze voor waren gemonteerd
    • De ogen waren gemonteerd op een hoogte van 5 Mtr.  Lengte lijn en demper tezamen al 4,5Mtr.
  • Bij een val zal de gebruiker als nog de grond raken  door een gebrek aan valruimte
    • De gebruiker kon kiezen uit twee lijnen tezamen paste ze in ieder geval niet in het oog.
  • Een Y lijn wordt voornamelijk door  stellingbouwers gebruikt en is bedoeld om je zelf door een constructie te verplaatsen en daardoor  toch met een lijn verankert te zijn
    • Ook van de gordel en lijnen kon de man niet de juiste papieren overleggen.
  • Bij het gebrek aan de juiste informatie is er de mogelijkheid van oneigenlijk gebruik

 

De man vertelde dat hij deze aanschaf had gedaan na aanleiding van een dodelijk ongeval bij het bedrijf .   De man vroeg zich dan ook  direct af hoe hij de volgende keer wel een goede advies kan krijgen.  

Deze oplossing kan niet de garantie geven dat er bij een volgend incident men alleen met de schik vrijkomt. 

 

 

Zie volgend stukje Keurmerken


Comments

There are no comments


Post a comment