Veiligheidskundige Wulf
Valbeveiliging
Posted: 2013-10-06
Beste PBM vrienden,
Het volgende wil ik jullie niet onthouden. Ik ben vandaag bij een petrochemische bedrijf in de Europoort geweest voor een Kraan inspectie. Na afloop vroeg de contact persoon of ik misschien nog even tijd had om een aantal oogbouten te controleren. Toen ik daar mee instemde wees hij mij op een paar oogbouten . Deze waren bevestigt aan een aantal stukken u profiel. Vervolgens vertelde hij mij dat ze bedoelt waren om daar je valbeveiliging aan te hakken . Ik vertelde de man dat het dan niet zo maar oogbouten mogen zijn. Daarop vertelde de hij dat hij dat wist want in eerste instantie had hij er ook C 15 oogbouten gemonteerd. Maar kreeg later te horen van een gerenommeerd bedrijf dat het oogbouten moesten zijn volgens de EN 795. Tot zover niets mis
Het gerenommeerd bedrijf ging vervolgens voortvarend te werk en leverde de man 6 ankers volgens EN 795. Vier harnas gordels (niet de goedkoopste) met y lijnen en val dempers. Klant helemaal tevreden ( kost wel wat geld maar dan heb je ook wat).
Toen kwam wulf met een aantal stomme opmerkingen :
-
Geleverde ankers waren zonder gebruik en onderhoud en montage voorschiften geleverd.
- De man is nu niet op de hoogte van de downs en does van de ankers.
- De conformiteit verklaring van de ankers was een EKH certificaat volgens machine richtlijn.
Waarop de gegevens ook niet klopte.
- Uiteindelijk heeft de man volgend de papieren weer gewoon normale oogbouten.
- Er is geen sterkte berekening van de constructie aanwezig ( als iemand er in valt dan krijgt hij het constructie deel met anker en al achter hem aan)
-
Door het gebrek aan informatie is de man ook niet op de hoogte welke krachten er kunnen gaan spelen.
- De ogen waren nog nooit beproeft.
-
Doordat de ogen ook niet zijn beproeft weten we dus ook niet op voorhand dat ze zullen functioneren waar ze voor waren gemonteerd
- De ogen waren gemonteerd op een hoogte van 5 Mtr. Lengte lijn en demper tezamen al 4,5Mtr.
-
Bij een val zal de gebruiker als nog de grond raken door een gebrek aan valruimte
- De gebruiker kon kiezen uit twee lijnen tezamen paste ze in ieder geval niet in het oog.
-
Een Y lijn wordt voornamelijk door stellingbouwers gebruikt en is bedoeld om je zelf door een constructie te verplaatsen en daardoor toch met een lijn verankert te zijn
- Ook van de gordel en lijnen kon de man niet de juiste papieren overleggen.
- Bij het gebrek aan de juiste informatie is er de mogelijkheid van oneigenlijk gebruik
De man vertelde dat hij deze aanschaf had gedaan na aanleiding van een dodelijk ongeval bij het bedrijf . De man vroeg zich dan ook direct af hoe hij de volgende keer wel een goede advies kan krijgen.
Deze oplossing kan niet de garantie geven dat er bij een volgend incident men alleen met de schik vrijkomt.
Zie volgend stukje Keurmerken
Comments
There are no comments